Rozpoczęcie zajęć to, moim zdaniem, kluczowy czas. To wtedy właśnie wprowadzamy do głównego tematu, wzbudzamy ciekawość i mniej więcej określamy szkic naszego spotkania, ale również mamy szansę na zbudowanie poczucia bezpieczeństwa, niezbędnego do prawidłowego przebiegu procesów wychowawczych.

Moje doświadczenie w pracy z dziećmi nasunęło mi, że są pewne schematy których należy przestrzegać podczas zajęć. Jedną ze składowych, jest odpowiednie ich rozpoczęcie.

Zacznijmy od teorii

Aby odpowiednio podejść do tematu, musimy wiedzieć na co zwrócić uwagę.

Coś stałego

W budowaniu bezpieczeństwa ważna jest powtarzalność. Widoczne jest to zwłaszcza w pracy z tzw. “trudną” młodzieżą. Kiedy wychowanek wchodzi do sali, już od początku powinien wiedzieć co go czeka, a to pozwoli na “dotarcie” do niego i szybsze rozpoczęcie procesów wychowawczych.

Coś nowego

Delikatne modyfikacje działań odświeżą wyświechtane już sposoby i tchną trochę życia w rutynę. Nie powinno się jednak przesadzić- tylko wprowadzić kawałek nowości.

Pozwól się wypowiedzieć

Dzieci uwielbiają mówić o sobie, nawet jeśli na początku są zamknięte. Jeśli wiesz, że w Twojej grupie jest jakiś nieśmiałek, nie każ mu od razu opowiadać co robił na wakacjach. Zacznij prosto, jednowyrazowo: “Dziś chcę abyście powiedzieli jaki jest wasz ulubiony kolor”.

Jednak koniec końców- pozwól się wygadać. My, dorośli, zbyt rzadko słuchamy dzieci. Zapominamy, że ich problemy, mimo że dla nas błahe, dla nich są największymi z jakimi się do tej pory spotkały.

I ostatnie- elastyczność!

To, że na jedną grupę zadziała jakaś metoda nie oznacza, że przy innej będzie to samo. Kombinuj!

Nieszablonowe sposoby na rozpoczęcie zajęć.

Totem głosu

totemy głosu na rozpoczęcie zajęć
Niektóre z moich totemów głosu- miś Roman, Zmęczony Żółw i beret harcerski

Pewnie nie zaskoczę instruktorów harcerskich. Totem głosu (czy różnie nazywany w różnych środowiskach) to jakiś wybrany przedmiot, który krąży po dzieciach. Kto ma totem- może mówić, a reszta musi słuchać. Na każdego przyjdzie czas. Na początek warto podać temat, np. ulubiony kolor, jedzenie itd. żeby dzieci wiedziały co właściwie mają zrobić. Po jednych-dwóch zajęciach, wychowankowie sami zaczną proponować co chcą mówić.

Dzięki temu, dzieci nauczą się zasad rozmowy, szacunku i da im to poczucie pewności siebie i bycia ważnym.

Gdybym był… to…

Proste ćwiczenie, którego można użyć do określenia np. ulubionych potraw czy samopoczucia dzieci. Wystarczy tylko podać temat, dajmy na to “owoce” i pozwolić dzieciom się wypowiedzieć:

“Gdybym był owocem, to byłbym jabłkiem”
“Gdybym był kolorem, to byłbym czerwonym”

Warto zapytać również dlaczego akurat taki wybór. Spotykałem się z różnymi odpowiedziami, jak np. “Gdybym był owocem, byłbym bananem.” dlaczego? “Bo nie lubię bananów”. Twoja w tym głowa, by teraz umiejętnie zinterpretować odpowiedź i podjąć działania które pomogą w dalszym wychowaniu.

Tematyczne wycinanki

To również fajny sposób na sprawdzenie obecności. Każdy uczestnik zajęć otrzymuje szablon, dostosowany tematycznie do zajęć. I tak oto, podczas okresu jesiennego może to być listek, zimowego- śnieżynka lub choinka itd. Wystarczy wyciąć kształt, podpisać się z jednej strony a drugą ozdobić według swojego pomysłu. Następnie, koniecznie należy zawiesić prace na ścianie- obecność sprawdzona i 10-15 minut zajęć zrobione 😉

Kubek emocji

Coś dla nieśmiałych. Przygotowujemy kubek emocji dostępny pod tym linkiem, a następnie zachęcamy dzieci do wybrania odpowiedniej emocji która go w danych chwili charakteryzuje. Pod koniec zajęć możemy zrobić to ćwiczenie ponownie, aby sprawdzić czy coś się zmieniło.

Usiądź tam, gdzie chcesz

Jeden z wariantów poznania dzieci i ich emocji. Przed zajęciami kładziemy na 4 stołach kartki z rysunkiem twarzy- uśmiechniętej, smutnej, złej i radosnej. Przed wejściem do sali prosimy dzieci, aby usiadły przy stole odpowiadającym ich uczuciom. Gdy już wszyscy usiądą, możemy zapytać dlaczego akurat ten stół wybrali itd.

To już tyle na tę chwilę. Daj znać jak z czegoś skorzystasz! Które rozpoczęcie zajęć najbardziej przypadło do gustu Tobie i Twojej grupie?

5 1 głos
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze